top of page

FACILITACE pro projektové manažery (zápisky z webináře)

Aktualizováno: 26. 5. 2023


Kdo nestihl webinář Katky a Zdenky z Doppio.cz, mám tady pro vás malé shrnutí.


Každý projekťák využívá určité facilitační dovednosti a techniky. Chce tím podněcovat kreativitu, dostat tým k těm nejlepším výsledkům, jak v rámci workshopů, design sprintů, či v rámci vedení porad, nebo na setkání s klientem či boardem.


Tady jsou hlavní myšlenky a zápisky z webináře.

Věřím, že některé by se vám mohli hodit.


1. Zastavte se již na začátku


Myšleno v kontextu zadání projektu, ale nejen.

Nebojte se již na začátku zastavit a ujistit se, že si všichni rozumíme stejně.


Že je to všem jasné? Jak to víte?


Zkuste malý trik na začátku, zeptejte se, co si každý z nich představí, když se řekne slovo dort. Třeba ať dort nakreslí, nebo popíšou ústně. A sbírejte odpovědi.

Jsou různé, že? Tak stejně různé může být na začátku pochopení zadán. A i když jsou všichni natěšení začít něco dělat, anebo naopak znudění další diskuzí, nebojte se je zastavit. Stojí to za to. Protože později vás rychlost na začátku dožene, a nakonec můžete ztratit mnohem více času.


2. Jak se neodklonit od tématu


Když facilitujete workshop v oboru, ve kterém se orientujete, jste schopen uhlídat, zda od tématu neodbočujete. Zkušení z vás ví, že občas je užitečné nechat debatu zajít do vedlejší uličky, protože tam můžou najít poklady v podobě řešení, ale nesmíte se tam moc zatoulat. Je to o cviku, jak poznat, kdy už stopnout a vrátit je zpět a kdy ještě ne.


Co ale když je to téma příliš technické, odborné a pro vás neznámé? Nevadí, domluvte se na začátku se skupinou na nějakém hesle např. SUMO (shut up and move on),nebo jiném slově, které může kdokoliv z účastníků použít v momentě, když od tématu budete odcházet. A když jste se nedomluvili, prostě se v průběhu debaty koukejte po lidech, když sedí opření o židli, mají překřížené ruce, tak nejspíš odpojují svou pozornost.


Tak zakročte, máte na to mandát své role.


A když potřebují dořešit věc tři lidé ze skupiny? Tak dejte těm ostatním přestávku a ty tři nechte, ať se domluví. Anebo to napište na známý parking lot.


3. Odložte Ego do krabičky


Co se tím myslí? A nejen facilitátor by měl odložit své ego do krabičky.

Pozor, ne sebevědomí, ale ego, které nutí prosazovat, soudit, či jinak zasahovat, nebo nechce "vypadat" hloupě a ptát se na ty základní informace, často schválně.

Katka a Zuzka doporučují, někdy tuto větu: " odložme ega do krabičky" a pojďme hledat řešení, můžete začít celou debatu, nastavíte tím určitou atmosféru a dáte lidem možnost vystoupit z role velkých šéfů, kteří politicky bojují. Občas. Občas ne.


4. Extroverti vs. Introverti


Jak facilitovat skupinu namíchanou jak z extrovertů tak z introvertů, nebo jak pracovat s introverty, kteří mlčí? Každý má nějaké přednosti, využijte je, ale řiďte je. Extroverti budou rádi diskutovat a nahlas projevovat svoje názory. Introverti spíš budou přemýšlet, formulovat svoje myšlenky, často nebudou mít chuť či odvahu extroverty překřikovat.


Je vaší rolí ujistit se, že každý se dostane ke slovu. A dobrý tip: Např. při brainstormingu, začněte tzv. individuálním brainstormingem, každý ať formuluje (a klidně přežeňte ten počet) např. 15 nápadů na situaci, kterou řešíte. A postupně tvořte dvojice, či menší skupinky a propojte celou skupinu až později. Tím se ujistíte, že i introverti měli možnost svoje myšlenky někde projevit.


5. Nehodnoťte, i na začátku blbý nápad může na konci vyjít jako vlastně super idea.


6. Máte ve skupině silnou osobnost, která se ráda poslouchá?


Tak nezapomeňte na svou roli facilitátora. Můžete třeba již na začátku schůzky určit pravidla, např. neskáčeme si do řeči, nebo každý mluví maximálně 3 minuty vkuse. V případě, že jste pravidla nestanovili, můžete zasáhnout, máte právo vystoupit a říct, mile a s oceněním, tak děkuji za názor a teď si pojďme vyslechnout další.


7. Nebojte se CEO


Když facilitujete vysoce postavené manažery, například mluvíte se stakeholdery, nebo v rámci "Steerca" potřebujete, aby udělali rozhodnutí a vnímáte, že potřebují diskuzi. Nebojte se stát v roli facilitátora, nevnímejte úroveň pozice, berte je jako ostatní, se kterými pracujete a potřebujete je dovést k výsledku. Je to náročné, v některých firmách i mimo firemní kulturu, ale je to role facilitátora, ujistit se, že debata je řízená tak, aby přinesla výsledky a nebyla pouze honěním si ega jednotlivců. Je to o tom, že si věříte, rozumíte své roli, víte, že je to přínosné pro všechny a nevylekáte se. I vysoce postavení manažeři potřebují usměrnit, strukturovat a nechat se řídit. Nebojte se toho.


8. Nevíte si rady, dejte pauzu.


Každý se občas ocitl v situaci, kdy nevěděl jak dál. Žádná panika. Vyhlaste přestávku.

Během pauzy vymyslete, jak dál, nebo požádejte jednotlivce o radu. Po přestávce pak nastoupíte zase v plné síle a nikdo nic nepozná .


9. Nezapomínejte děkovat.


Děkujte za to, že lidé poskytnou svou energii a čas a spolupracují. Je to maličkost, ale atmosféře to prospěje.


Děkuji Doppio.cz za výbornou debatu, myslím, že jsme měli prostor se ptát. A myslím, že to zopakujeme.


A když už děkuji, tak jsem ráda, zda jste dočetli až sem.

MF





99 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page